Detox voor meer energie op werk

19-10-2018

Krijg jij energie van je werk? Of laat je je vaak leiden door de waan van de dag? Hoe zorg jij voor focus op het werk? Tijdens mijn teamtrainingen komen werkplezier, vitaliteit en werkdruk veel ter sprake. Welke impact heeft jouw energie op je werkplezier en op je collega’s? Hoe kan je dat zelf beïnvloeden?

 PAID-realiteit

We leven in een informatie maatschappij. Dankzij het internet is informatie altijd en overal beschikbaar. Naast alle voordelen heeft het ook een groot nadeel. Tegenwoordig is het moeilijker dan ooit om echt geconcentreerd te werken. We worden continue afgeleid. De organisatie is altijd in beweging, er wordt verwacht dat je altijd bereikbaar bent en we worden overstelpt met informatie. Rasmus Hougaard, schrijver van het boek "Hoe leiders denken", noemt het “de PAID realiteit in de aandachtseconomy”. Hij beschrijft wanneer je je laat leiden door de 'PAID realiteit' gaat het vaak niet goed met je. Klachten van stress, te hoge werkdruk, inefficient werken en slechte resultaten. Hierdoor ga je nog harder werken, probeer je nog meer werk te doen en ga je  langere werkdagen maken.

 Pressure

pWe staan altijd onder druk. Vraag  je iemand op werk ‘Hoe gaat het?” Dan is het antwoord 9 van de 10x: “Druk”. We hebben heel veel ballen hoog te houden. To-do lijstjes zijn nooit af en de e-mail box blijft zich vullen. Alles moest gisteren af. We blijven maar rondrennen in een ratrace. Kom je uitgerust terug van een heerlijke vakantie? Na een paar uur zit je direct weer in het stramien en volop in het werk. En ook privé hebben we het druk. Een overvolle agenda en op de momenten dat we niets te doen hebben, pakken we de smartphone.

Always on

AWe zijn 24 uur bereikbaar, de telefoon ligt vaak naast het bed en we staan altijd aan. Gemiddeld kijken we 150 x per dag op onze telefoon. De telefoon is meer dan een mobiel, het is een kantoor in je broekzak. We kunnen ook niet meer zonder. Is de accu bijna leeg en ontbreekt de oplader, of er is geen wifi? Dan hebben we stress. Ook hebben we de drang om de informatie te delen. Konden we vroeger echt genieten van een moment? Nu zijn we bezig met selfies en social media. Kijk maar eens bij een concert, het podium is niet meer te zien door de verlichte smartphones die life aan het streamen zijn.

Information overloaded

iWe worden overladen met informatie. Hoeveel mails moet jij per dag verwerken en hoeveel  mails ontvang jij (onnodig) in cc? Dit  houden we ook zelf in stand, door berichtgeving op onze telefoon en  updates van nieuws of social media. Een continue stroom van informatie. Tegenwoordig krijgen we in 1 week meer informatie tot ons (tekst, beeld en geluid), dan vroeger mensen in hun hele leven!

Distraction

dWe worden voortdurend afgeleid door prikkels.
Werk je met meerdere collega’s in een open kantoorruimte dan is er veel afleiding. Geluiden van voetstappen, telefoongesprekken, tikkende vingers op het toetsenbord, korte overleggen aan een blok naast je, vragen die je worden gesteld. Hierdoor is je gemiddelde concentratieboog maar 11 minuten (Onderzoek Arbo). In een kantoortuin moet  je  multitasken. Maar kunnen mensen dit  wel ? Volgens neuropsychiater Theo Compernolle hebben we nog niet goed geleerd hoe we om moeten gaan met het grote aanbod afleidingen. Ons brein is daar simpelweg niet toe in staat. Niemand kan twee denkprocessen tegelijk uitvoeren.” Het gevolg is dat we voortdurend heen en weer switchen tussen verschillende taken. Dit is inefficiënt en kost ons energie.

Hoe zorg je voor meer focus?  

Ik merk zakelijk en privé dat steeds meer mensen ervoor kiezen om informatie te beperken. Bewust kiezen voor minder prikkels, afleiding en drang naar informatie. Dit geeft rust en meer focus.

6 Tips voor minder afleiding:

  1. Bespreek met collega’s. Hoe houden jullie de prikkels en informatie overload in stand? Wat kan je hier zelf aan doen? Maak bijv. afspraken over werken in de kantoortuin en e-mailverkeer.
  2. Zet de notificaties uit op je telefoon.
  3. Werk in “blokken van taken”. Zodat je je kan focussen op 1 taak, i.p.v. multitasken.
    Lees niet de hele dag door je mail, maar op gezette tijden. Even een mailtje tussendoor beantwoorden, haalt je 25 minuten uit je concentratie. (Bron AD)
  4. Neem pauze. Ga bijvoorbeeld even naar buiten (zonder smartphone), i.p.v. eten boven je computer.
  5. Digital detox: Zet je smartphone, ipad, pc eens een avond of langer uit. Haal social media apps van je smartphone.
  6. Mindfullness: Voor meer rust en ruimte in je hoofd. 

AtotZ HR

Kun je hier als organisatie wat hulp bij gebruiken? AtotZ HR richt zich op ontwikkeling van individuen, teams en organisaties door training, coaching, HR advies en interim management. o.a. DISC en FISH! Trainingen.

Meer informatie www.atotzhr.nl, of neem contact op met alice@atotzhr.nl


Contact

AtotZ HR
Alice van Zurk
Alphen aan den Rijn
Nederland

  T 06-52076993
  alice@atotzhr.nl

KvK 57955654
BTW NL0038148412

Literatuur

Overzicht van boeken over communicatie, teamwork, vergaderen, coachen die mij inspireren.